Vorig jaar rond deze tijd schreef Allianz een pitch uit voor een nieuw Benelux-personeelsmagazine. Dat was voor ons dé gelegenheid om een van onze stokpaardjes nog eens boven te halen, namelijk: communiceer met je personeel even hoogstaand en professioneel als met je klanten. Want je medewerkers zijn even belangrijk als je andere stakeholders.
Wat betekent dat concreet voor een personeelsblad?
- Schrijf artikels die informatief zijn, maar tegelijk vlot lezen. Zo blijf je je lezer boeien.
- Verzorg taal (en vertaling), lay-out en beelden tot in de puntjes.
- Geef duidelijke en concrete informatie.
- Betuttel je medewerkers niet: wees eerlijk en schets een realistisch beeld van je bedrijf.
Vooral over dat laatste punt struikelen heel wat bedrijven nog. Het liefst van al brengen ze een goednieuwsshow en pakken ze alleen uit met succesverhalen. Helaas weten je medewerkers wel beter: zij zien dagelijks wat minder goed gaat in je bedrijf. Als je erin slaagt om ook die pijnpunten in je communicatie te verwerken, gaan medewerkers zich beter met je organisatie identificeren. Het schept bovendien een band als ze zien dat iedereen wel eens met problemen en uitdagingen te maken krijgt. En verbondenheid creëren is vaak één van de doelstellingen van een bedrijfsblad.