Category Archives: M-concepts

Allianz Benelux maakt zijn personeelsblad digitaal

Dit bericht werd geplaatst door in , op .

Digitaal wordt het nieuwe normaal bij Allianz Benelux. Ook het blad voor de medewerkers maakte de omslag van een papieren naar een online magazine. Lees hier welke gevolgen dit had voor invulling, teksten en vormgeving. En ontdek hoe de medewerkers van Allianz Benelux reageerden op hun nieuwe Benelux Journal.

online magazine Allianz

Allianz Benelux raakte bij de digitale omslag niet aan het oorspronkelijke doel en concept van zijn personeelsblad. Het moest in zijn nieuwe vorm:

Wat we leerden in 10 jaar Mindsetting

Dit bericht werd geplaatst door in op .

Het verhaal van Mindsetting begon met het idee dat een communicatiebureau voor de verzekeringssector wel eens hét gat in de markt kon zijn. En dat bleek te kloppen. Nu zijn we 10 jaar verder en kijken we trots terug op onze groei, onze projecten, onze klanten en niet het minst op de zaken die we de afgelopen 10 jaar geleerd hebben.

10 jaar Mindsetting

1. Samenwerken met freelancers en vaste medewerkers

Mindsetting werkte eerst met freelancers en nu met vaste medewerkers. Beiden vragen een specifieke aanpak en geven een eigen dynamiek aan je bedrijf. De keuze voor vaste medewerkers was een van de grootste stappen die we als bedrijf gezet hebben en leerde ons veel over 1. het selecteren van de juiste mensen (gelukt!), 2. het begeleiden van medewerkers (boeiend) en 3. het opzetten van een goede bedrijfsorganisatie (lukt steeds beter).

10 jaar Mindsetting: evoluties in copywriting, grafische vormgeving, webontwikkeling en sociale media

Dit bericht werd geplaatst door in op .

De afgelopen 10 jaar zag communicatiebureau Mindsetting zijn 4 actiedomeinen grondig veranderen. De evolutie ging het hardst in webdevelopment en sociale media, maar ook in grafische vormgeving én zelfs copywriting zagen we een metamorfose.

10 jaar Mindsetting

Evoluties in copywriting

Wie had kunnen denken dat het vak van tekstschrijver zo zou veranderen? Schrijven is en blijft toch gewoon schrijven, niet? Dat was echter buiten het internet gerekend dat ons, copywriters, verplichtte blogs en webteksten kort en krachtig te schrijven, zonder franjes. Het alziend oog van Google en consoorten dwong ons om de juiste zoekwoorden te gebruiken. De schrijftips voor webteksten sijpelden door naar offline teksten en dus schrijven we vandaag wel degelijk anders dan 10 jaar geleden.

Contentcreatie: 3 tips van Austin Kleon to ‘show your work!’

Dit bericht werd geplaatst door in op .

contentcreatieOnlangs kreeg ik het boekje ‘Show your work! 10 manieren om je creativiteit met de wereld te delen’ van Austin Kleon in handen. Hoewel het boek vooral bedoeld is voor creatieve mensen die hun werk willen tonen, haalde ik er ook interessante tips uit voor bedrijven die via contentcreatie willen tonen wie ze zijn en wat ze doen.

3 takeaways voor ondernemingen om hun werk in de kijker te zetten.

1. Denk in processen, niet in producten

“Hoe kun je je werk laten zien als er niets te zien valt?” Het is iets wat veel bedrijven zich afvragen: ze maken niet meteen het meest sexy product (bv. voorgeïsoleerde buizen) of leveren niets tastbaars (bv. de boekhouder, advocaat of adviseur). Kleon raadt hen aan om processen te documenteren en vast te leggen. Van losse gedachten in een notitieboekje, over een plan van aanpak, tot foto’s en filmpjes van de verschillende fases in je proces. “Je moet het onzichtbare omvormen tot iets wat andere mensen kunnen zien.” Ook de ontwerpers Dan Provost en Tom Gerhardt schrijven in ‘It Will Be Exhilarating’: “Door dingen voortdurend in de openbaarheid te brengen, kun je een relatie opbouwen met je klanten.”

Hoe een communicatieplan Movemint in beweging bracht

Dit bericht werd geplaatst door in op .

Oorspronkelijk organiseerde Teamadventure sportdagen en -kampen voor kinderen, maar al gauw kwamen daar ook teambuildings voor volwassenen bij. De kruisbestuiving tussen speelse avonturen voor de jeugd en pittige uitdagingen voor bedrijven staat garant  voor een bijzonder creatieve aanpak en fun voor jong en oud. Alleen qua communicatie werkte de mix minder goed. Dus was het tijd voor een volgende ‘move’ en een strak communicatieplan.

Bij kinderen en hun ouders in Deinze en omstreken is Teamadventure een begrip: menig kind heeft nog een T-shirt met het logo van het bedrijf in de kast liggen als herinnering aan een onvergetelijk sportkamp. De zorgvuldig opgebouwde reputatie en veel mond-aan-mondreclame leggen Teamadventure geen windeieren. Maar de tweede pijler van hun organisatie, namelijk teambuilding voor bedrijven, kon tot voor kort niet maximaal meesurfen op het succes van de kinderactiviteiten. En daar wilden de zaakvoerders Daan Boydens en Valérie Torck via Mindsetting graag verandering in brengen.

Waarom je personeelsblad klasse verdient

Dit bericht werd geplaatst door in , , op .

Vorig jaar rond deze tijd schreef Allianz een pitch uit voor een nieuw Benelux-personeelsmagazine. Dat was voor ons dé gelegenheid om een van onze stokpaardjes nog eens boven te halen, namelijk: communiceer met je personeel even hoogstaand en professioneel als met je klanten. Want je medewerkers zijn even belangrijk als je andere stakeholders.

Wat betekent dat concreet voor een personeelsblad?

  • Schrijf artikels die informatief zijn, maar tegelijk vlot lezen. Zo blijf je je lezer boeien.
  • Verzorg taal (en vertaling), lay-out en beelden tot in de puntjes.
  • Geef duidelijke en concrete informatie.
  • Betuttel je medewerkers niet: wees eerlijk en schets een realistisch beeld van je bedrijf.

Vooral over dat laatste punt struikelen heel wat bedrijven nog. Het liefst van al brengen ze een goednieuwsshow en pakken ze alleen uit met succesverhalen. Helaas weten je medewerkers wel beter: zij zien dagelijks wat minder goed gaat in je bedrijf. Als je erin slaagt om ook die pijnpunten in je communicatie te verwerken, gaan medewerkers zich beter met je organisatie identificeren. Het schept bovendien een band als ze zien dat iedereen wel eens met problemen en uitdagingen te maken krijgt. En verbondenheid creëren is vaak één van de doelstellingen van een bedrijfsblad.