← Ga terug


Copywriting tips: schrijf je teksten bondig

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , op .

Bij copywriting bots je voortdurend tegen grenzen aan: twee A4’tjes voor een interview dat drie uren duurde, 140 karakters voor een tweet, 55 tekens voor een title tag en 155 voor een meta description. Frustrerend? Soms. Uitdagend? Altijd. Gooi de ballast overboord en schrijf teksten die to the point, actief en fris zijn. Met deze tips.

Alle teksten bondig schrijven

Typewriter CopywritingEigenlijk is het hem bij het schrijven van teksten niet eens om het aantal karakters te doen. Wordt je tekst ingeperkt of krijgt hij wat meer plaats, het doel is altijd dat hij de lezer aanspreekt. Met een taal die to the point, actief en fris is. Daarom zijn deze tips handig voor tweets, maar evengoed voor een 4-pagina-artikel.

Maak passieve zinnen actief

Door passieve (werk)woorden – woorden met weinig inhoud – te vervangen door actieve alternatieven, spaar je niet alleen plaats uit, maar zeg je vooral duidelijk en zonder omwegen wat je te zeggen hebt.

VOORBEELD: ‘De behandeling van de patiënt wordt uitgevoerd door een gerenommeerd specialist’. De onderstreepte woorden dragen inhoudelijk weinig bij. Alternatief: ‘Een gerenommeerd specialist behandelt de patiënt.’ Meteen zie je dat ook het voorzetsel ‘van’ overbodig wordt (zie ook verder).

Schrap de hulpjes

Bij uitbreiding van de vorige tip: niet alleen het hulpwerkwoord ‘worden’ kan je schrappen, ook ‘willen, kunnen, mogen, zullen’ maken je tekst vaak langdradig en vaag.

VOORBEELD: ‘Mag ik u vragen of u mij kunt inlichten over de onderwerpen die u tijdens de vergadering zou willen bespreken’ wordt: ‘Welke onderwerpen komen tijdens de vergadering aan bod? Bedankt voor de info.’ To the point en zeker niet minder beleefd.

Wees zuinig met bijvoeglijke naamwoorden

Gebruik een bijvoeglijk naamwoord alleen als het de lezer echt meer details geeft. Doet het dat niet, zoek dan een krachtig alternatief of… schrap het gewoon. In Belgisch-Nederlandse teksten spant ‘belangrijk’ de kroon als meest nietszeggende adjectief. Weg ermee!

VOORBEELD: ‘Ons bedrijf kende dit jaar een belangrijke groei.’ Hoe vaag kan je zijn? Vervang door: ‘Ons bedrijf groeide dit jaar met 8%’.

Neem de voorzetsels onder de loep

Een tekst kan niet zonder voorzetsels, maar trop is teveel en doet de lezer haperen.

VOORBEELD: ‘De inhoud van de job van de functie van market manager in ons bedrijf bestaat uit…’ In het Nederlands is het perfect mogelijk om twee zelfstandige naamwoorden te combineren, dus dat wordt: ‘Een market manager heeft in ons bedrijf deze jobinhoud:…’ Dat is vier voorzetsels minder.

Gooi je zin overhoop

Durf af te wijken van de klassieke zinsstructuur (onderwerp – werkwoord – bepalingen). Wissel gewone (lange) zinnen af met verrassende (korte) constructies en je tekst krijgt automatisch meer ritme en vaart.

VOORBEELD: deze zin uit de inleiding: ‘Dat kan soms frustrerend zijn, maar het daagt je ook uit om alle ballast…’ werd: ‘Frustrerend? Soms. Uitdagend? Altijd.’

Zet er een punt achter

Stop niet al je gedachten en zijsprongetjes in één lange zin, maar las voor de lezer (en jezelf) op tijd een pauze in met een punt. Je tekst wordt meteen een pak overzichtelijker.

VOORBEELD: ‘Daarom volgen we de technologische evoluties op de voet die ons toelaten oplossingen te ontwikkelen die zowel eenvoudig als doeltreffend zijn voor onze eindklanten’ wordt: ‘Daarom volgen we de technologische evoluties op de voet. Ze laten ons toe om eenvoudige maar doeltreffende oplossingen te ontwikkelen voor onze eindklanten’. Tip: met de juiste verwijswoorden (zoals ‘ze’ in de zin hierboven) leid je de lezer nog makkelijker doorheen je tekst.

 

Bondig en actief schrijven kan je leren. Bij Mindsetting. Binnenkort vind je meer info op onze website, maar heb je nu al een vraag of interesse in onze Opleiding Copywriting, bel of mail ons dan: 0476 932 913 – info@mindsetting.be

The following two tabs change content below.

Veerle

Met meer dan een decennium redactionele ervaring mag Veerle zich ondertussen een ervaren rot in het vak noemen. Ze voelt uw boodschap perfect aan en vertaalt ze in een pakkende tekst.

Latest posts by Veerle (see all)

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *