← Ga terug


Waarom je personeelsblad klasse verdient

Dit bericht werd geplaatst door in , , op .

Vorig jaar rond deze tijd schreef Allianz een pitch uit voor een nieuw Benelux-personeelsmagazine. Dat was voor ons dé gelegenheid om een van onze stokpaardjes nog eens boven te halen, namelijk: communiceer met je personeel even hoogstaand en professioneel als met je klanten. Want je medewerkers zijn even belangrijk als je andere stakeholders.

Wat betekent dat concreet voor een personeelsblad?

  • Schrijf artikels die informatief zijn, maar tegelijk vlot lezen. Zo blijf je je lezer boeien.
  • Verzorg taal (en vertaling), lay-out en beelden tot in de puntjes.
  • Geef duidelijke en concrete informatie.
  • Betuttel je medewerkers niet: wees eerlijk en schets een realistisch beeld van je bedrijf.

Vooral over dat laatste punt struikelen heel wat bedrijven nog. Het liefst van al brengen ze een goednieuwsshow en pakken ze alleen uit met succesverhalen. Helaas weten je medewerkers wel beter: zij zien dagelijks wat minder goed gaat in je bedrijf. Als je erin slaagt om ook die pijnpunten in je communicatie te verwerken, gaan medewerkers zich beter met je organisatie identificeren. Het schept bovendien een band als ze zien dat iedereen wel eens met problemen en uitdagingen te maken krijgt. En verbondenheid creëren is vaak één van de doelstellingen van een bedrijfsblad.

Wij zijn voorstander van een personeelsblad dat gezond kritisch is en realistisch toont wat er in een bedrijf leeft: de succesverhalen én de struikelblokken.

Op basis van onze visie op interne communicatie, in combinatie met de specifieke uitgangspunten  en doelstellingen van Allianz Benelux, creëerden we een bladformule met richtlijnen voor rubrieken, interviewvormen, schrijfstijl, beeld- en kleurgebruik, cover en vormgeving. Zo’n bladformule is de redactionele en visuele maatstaf waaraan de kwaliteit van elke editie wordt afgetoetst. Mindsetting won de pitch en intussen rolt editie twee van de pers.

Fotografie: Filip Van Loock en Ariane Verstraete

In samenwerking met Allianz Benelux en Lime-C.

The following two tabs change content below.

Veerle

Met meer dan een decennium redactionele ervaring mag Veerle zich ondertussen een ervaren rot in het vak noemen. Ze voelt uw boodschap perfect aan en vertaalt ze in een pakkende tekst.

Latest posts by Veerle (see all)

1 reactie op “Waarom je personeelsblad klasse verdient

  1. Sofie Vermaut

    Of hoe je ‘Spijkers met Koppen’ kunt slaan.
    Benieuwd tot wat dit idee kan leiden.

    Tnx voor de inspiratie.

    Reply

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *