← Ga terug


Je blog uitbesteden: wat zijn de voordelen?

Dit bericht werd geplaatst door in , op .

Bedrijven wordt tegenwoordig aangeraden om te bloggen. En inderdaad, een bedrijfsblog heeft veel voordelen: expertise tonen, bezoekers naar je website leiden en goed scoren in zoekmachines. Hét belangrijkste argument om zakelijk te bloggen wordt volgens mij echter vaak vergeten: een blog is in de eerste plaats (of zou dat moeten zijn) een relatief eenvoudige manier om je bezoeker de informatie te geven waar hij naar op zoek is. Krijg je als ramenplaatser bijvoorbeeld regelmatig vragen over de isolatiewaardes van glas, dan kun je daar een blogje over schrijven. Of laten schrijven…

Ik blog zelf

Als een bedrijf gaat bloggen, is de eerste reflex vaak om de teksten zelf te schrijven. Logisch, want de medewerkers hebben natuurlijk het meeste vakkennis in huis. Er wordt dan van hen verwacht dat zij die kennis snel en vlot in een tekst gieten. En daar knelt vaak het schoentje: ze zijn het niet gewoon om te schrijven en het wordt al gauw een loodzware opdracht bovenop hun gewone werk. En zo sterft de bedrijfsblog een stille dood…

Ik zoek een externe copywriter

Je vakkennis kun je echter ook doorgeven aan een copywriter. Hij of zij moet zich natuurlijk inwerken, maar je zal ervan versteld staan hoe snel een goede copywriter voeling krijgt met je bedrijf. Een copywriter is namelijk in de eerste plaats ook een goede verstaander.

Net zoals hij het in de vingers heeft om te schrijven. Een ongelofelijk voordeel, want net als met zoveel dingen geldt ook hier: hoe meer je schrijft, hoe beter je wordt.

Een professioneel copywriter helpt je bovendien om, met de doelgroep in het achterhoofd (B2C of B2B), interessante onderwerpen en invalshoeken te filteren uit de informatie die je hem aanreikt. Vindt hij dat er input ontbreekt, dan vraagt hij door en zoekt hij zelf mee naar aanvullend materiaal om het onderwerp zo goed mogelijk uit te werken. Daar schrijft hij dan een aantrekkelijke tekst over: foutloos uiteraard, maar ook met een sprekende titel, een teasende inleiding, lijstjes, tips, handige voorbeelden, goed gekozen woorden en vlotte zinnen.

Daarnaast kan een copywriter snel en flexibel werken en heeft hij aan een half woord genoeg om input of feedback op te pikken. Die feedback is overigens essentieel als je met een externe copywriter samenwerkt. Jij houdt tenslotte de controle over wat er op je blog verschijnt.

Thuis in SEO

Zoals ik in de inleiding al zei, dient een blog vooral om tegemoet te komen aan mensen die op zoek zijn naar specifieke informatie: over milieupremies bijvoorbeeld, of over tolgeld in het buitenland. Over de verzekering van een caravan of het maken van een stop-motion, etc.

Is jouw bedrijf in zo’n onderwerp gespecialiseerd, dan moet je ervoor zorgen dat de mensen die er info over zoeken, op jouw bedrijfsblog terechtkomen. En ook daarbij kan een professionele copywriter met kennis van zoekmachineoptimalisatie of SEO je helpen. Hij bekijkt welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw vakdomein en welke zoekwoordcombinaties en -synoniemen interessant zijn. Deze zoekwoorden verwerkt hij op een slimme manier in je blogteksten.

Als toemaatje kunnen sommige copywriters je blogteksten rechtstreeks opladen in het CMS (Sharepoint, Sitecore, WordPress, etc) van je bedrijf. Vraag ernaar als je een copywriter bij de arm neemt.

 

Mindsetting blogt onder andere regelmatig voor Kapitale Vragen, AG Insurance (bij Tips van de maand) en Durabrik. Wil je ook zakelijk bloggen met ons? Give it a try!

 

 

The following two tabs change content below.

Veerle

Met meer dan een decennium redactionele ervaring mag Veerle zich ondertussen een ervaren rot in het vak noemen. Ze voelt uw boodschap perfect aan en vertaalt ze in een pakkende tekst.

Latest posts by Veerle (see all)

2 reacties op “Je blog uitbesteden: wat zijn de voordelen?

  1. Martin de Boer

    Zelf schrijf ik ook de meeste teksten voor mijn website lekker zelf maar voor het bloggen schakel ik toch wat hulp in, sommige onderwerpen kan je toch beter aan een ander overlaten.

    Reply
    1. Veerle Post author

      Dag Martin,
      Vaak werkt het ook goed als je samen schrijft met een externe copywriter: soms schrijf je zelf, andere artikels besteed je uit. Dat maakt je blog dynamisch.
      Bedankt voor je feedback trouwens – Veerle

      Reply

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *